Η επαγγελματική εξουθένωση στο χώρο της υγείας είναι το σύνδρομο της σωματικής και
ψυχολογικής εξάντλησης του επαγγελματία υγείας.
Ο εργαζόμενος χάνει το ενδιαφέρον για τους αρρώστους του,
παύει να είναι ικανοποιημένος από τη δουλειά του και σχηματίζει αρνητική εικόνα
για τον εαυτό του.
Συνήθως υπάρχουν οργανικά και ψυχοσωματικά συμπτώματα και τα
αίτια αναζητούνται στην
αλληλεπίδραση του ατόμου με το περιβάλλον της εργασίας του.
Για την αντιμετώπιση του συνδρόμου, ο επαγγελματίας υγείας
πρέπει πρώτα να αναγνωρίσει μόνος του
τις αδυναμίες και τα όριά του, ώστε να προλάβει και να αντιμετωπίσει έγκαιρα τα
συμπτώματα επαγγελματικής εξουθένωσης. Πρέπει όμως και η διοίκηση των
νοσοκομείων να ενδιαφερθεί για την ανεύρεση αποτελεσματικών τρόπων χειρισμού
των προβλημάτων, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα και την ποιότητα των παρεχομένων
υπηρεσιών στους χρήστες υπηρεσιών υγείας.
Ο Freudenberger πρώτη φορά αναφέρει το 1974, διάφορα ψυχοσωματικά συμπτώματα, που
εμφανίστηκαν σε επαγγελματίες του χώρου της ψυχικής υγείας.
Το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης εκφράζει την
ψυχοσωματική καταπόνηση του εργαζομένου και την εξάντληση όλων των ψυχικών του αποθεμάτων,
στην προσπάθεια προσαρμογής του στις καθημερινές δυσκολίες, που σχετίζονται με
την επαγγελματική του δραστηριότητα. Είναι στενά συνυφασμένο με την
αποδοτικότητά του και έχει άμεση και ουσιαστική επίδραση στην ποιότητα της
υγειονομικής φροντίδας που παρέχει.
Η επαγγελματική εξουθένωση θεωρείται μια μορφή χρόνιου και
παρατεταμένου επαγγελματικού stress, όπου το άτομο προοδευτικά αποδυναμώνεται,
ενώ ταυτόχρονα αισθάνεται ότι τα ψυχικά
αποθέματα που διαθέτει δεν επαρκούν για να αντιμετωπίσει τους έντονους πιεστικούς παράγοντες της εργασίας
του. Αυτή η μακροχρόνια έκθεση και η εμπλοκή σε ιδιαίτερα απαιτητικές
καταστάσεις μπορεί να προκαλέσει φαινόμενα σωματικής, συναισθηματικής αλλά και
ψυχικής κόπωσης καθώς και αίσθημα αποτυχίας, κυρίως στα άτομα που θέτουν
ανέφικτα ιδανικά πρότυπα παροχής υπηρεσιών, με συνέπεια να αποκτούν χαμηλή αυτοεκτίμηση,
ειδικά όταν αποτυγχάνουν να φανούν αντάξιοι αυτών των προσδοκιών.
Αυτές οι ενδείξεις εξουθένωσης φαίνεται ότι δεν έχουν
αντίκτυπο μόνο στην άσκηση της εργασίας, αλλά και στην προσωπική και την
κοινωνική ζωή των επαγγελματιών υγείας.
Η επαγγελματική εξάντληση χαρακτηρίζεται από
τρεις διαστάσεις:
• Τη
συναισθηματική εξάντληση (emotional exhaustion), που αναφέρεται στο αίσθημα
ψυχικής κόπωσης και καθιστά τον επαγγελματία ανίκανο να συγκεντρωθεί στα
εργασιακά του καθήκοντα
• Την
αποπροσωποποίηση (depersonalization), που αναφέρεται στην ανάπτυξη ουδέτερων ή
ακόμη και αρνητικών αισθημάτων και την απομάκρυνση του επαγγελματία από τον
ασθενή
• Το αίσθημα
μειωμένης προσωπικής επίτευξης (loss of personal accomplishment), που
αναφέρεται στο μειωμένο επιθυμητό και επιδιωκόμενο αίσθημα ικανοποίησης του
επαγγελματία από την εργασία του.
Στάδια επαγγελματικής εξουθένωσης
Στάδιο ενθουσιασμού. Στο στάδιο αυτό, ο επαγγελματίας υγείας
είναι συνήθως στην αρχή της καριέρας του ή εισέρχεται για πρώτη φορά στο
σύστημα υγείας. Έχει μη ρεαλιστικές προσδοκίες, υψηλούς στόχους, ανέφικτους και
επενδύει υπερβολικά στις σχέσεις που αναπτύσσει με τους ασθενείς ή τους συναδέλφους
του. Από το χώρο αυτόν προσπαθεί να αντλήσει κάθε δυνατή ικανοποίηση και γι’
αυτόν το λόγο αφιερώνει πολύ χρόνο και ενέργεια στο αντικείμενό του.
Στάδιο αμφιβολίας και αδράνειας. Στο δεύτερο αυτό στάδιο, ο
επαγγελματίας διαπιστώνει ότι το έργο που παράγει δεν ανταποκρίνεται συνήθως
ούτε στις προσδοκίες ούτε και στις ανάγκες του και απογοητεύεται. Αρχικά,
νομίζει ότι αν δουλέψει πιο εντατικά θα καλύψει αυτό το κενό κι έτσι αφιερώνει
ακόμη περισσότερο χρόνο στη δουλειά του, παρακολουθεί σεμινάρια, συνέδρια και
προγράμματα κατάρτισης. Παράλληλα, αρχίζει να ενοχλείται από πράγματα που στην
αρχή δεν τον απασχολούσαν και να συνειδητοποιεί ότι η εργασία του δεν είναι
ικανή να καλύψει τα κενά ούτε και της προσωπικής του ζωής.
Στάδιο απογοήτευσης και ματαίωσης. Ο επαγγελματίας
αισθάνεται ότι δουλεύει σε μια εργασία που του δημιουργεί πολύ άγχος και
πιστεύει ότι οτιδήποτε προσφέρει είναι μάταιο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την απογοήτευση και
την αμφισβήτηση των προσωπικών του ικανοτήτων. Η φάση αυτή είναι μεταβατική,
καθότι ο επαγγελματίας, είτε αναθεωρεί τους μη ρεαλιστικούς του στόχους, είτε φθάνει
στο σημείο να απομακρύνεται προοδευτικά από τους αρρώστους και γενικά από το
χώρο εργασίας του, καταστάσεις που του προξενούν άγχος.
Στάδιο απάθειας. Στο τελευταίο αυτό στάδιο, ο επαγγελματίας
επενδύει ελάχιστη ενέργεια στη δουλειά του, αγνοεί τις ανάγκες των ασθενών του,
αποφεύγει κάθε υπευθυνότητα και ουσιαστικά διατηρεί τη θέση του καθαρά για
βιοποριστικούς λόγους, προσπαθώντας να αντιμετωπίσει τις χρόνιες αναβολές και
ματαιώσεις που βιώνει. Το τελικό αποτέλεσμα είναι να αυξάνονται οι εντάσεις
στις σχέσεις του με τα σημαντικά πρόσωπα του προσωπικού και του κοινωνικού του περιβάλλοντος και ταυτόχρονα να μη
βρίσκει υποστηρικτικό πλαίσιο σε μια τόσο δύσκολη και αδιέξοδη φάση της ζωής
του.
Ενδείξεις και συμπτώματα επαγγελματικής εξουθένωσης
Χαρακτηριστικά της εμφάνισης επαγγελματικής εξουθένωσης του
επαγγελματία αποτελούν η έντονη αποθάρρυνσή του και η αίσθηση ότι δεν είναι
ικανός να ανταποκριθεί στις ανάγκες των ασθενών και τις δικές του προσδοκίες. Ο
επαγγελματίας συχνά συμπεριφέρεται σαν να έχει απέναντί του ένα «περιστατικό»
και όχι έναν ασθενή, εμφανίζεται πολυάσχολος και μη διαθέσιμος. Αποφεύγει το
συναισθηματικό δέσιμο με τους ασθενείς, γίνεται ψυχρός, τυπικός, απρόσωπος,
αδιάφορος, απότομος και κάποτε επιθετικός. Παρουσιάζει υποτίμηση, έλλειψη
φροντίδας και σεβασμού, συναισθηματική ανεπάρκεια ή εκδήλωση αρνητικών συναισθημάτων
προς τους αρρώστους, τους συναδέλφους, αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό.
Εμφανίζει δυσκολία αυτοσυγκέντρωσης, έλλειψη παρατηρητικότητας και καλής
μνήμης, επιρρέπεια σε εσφαλμένες εκτιμήσεις, λάθη, απροσεξίες και ατυχήματα.
Συχνά αργοπορεί, απουσιάζει ή συγκρούεται με συνεργάτες και μέλη της
οικογένειάς του.
Συχνά το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης, επιδεινούμενο,
συνοδεύεται και από ψυχοσωματικά συμπτώματα, όπως χρόνια κόπωση, διαταραχές
ύπνου και μυοσκελετικά προβλήματα, ή συμπτώματα αρτηριακής υπέρτασης, πεπτικού
έλκους, ημικρανιών και κατάθλιψης.
Επιπτώσεις και μέτρηση της επαγγελματικής εξουθένωσης
Οι επιπτώσεις της επαγγελματικής εξουθένωσης δεν αφορούν
μόνο στη φυσική κατάσταση και την ψυχική ισορροπία του επαγγελματία, αλλά και
στη συμπεριφορά του τόσο στην εργασία όσο και στην κοινωνική και προσωπική του
ζωή. Επίσης, εμπλέκονται θέματα εργασιακής ασφάλειας, ικανοποίησης και στελέχωσης
του ανθρώπινου υγειονομικού δυναμικού, καθώς επίσης θέματα αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας
των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας.
Συσχετίσεις έχουν γίνει με τη μειωμένη παραγωγικότητα στο
χώρο εργασίας, την αυξημένη συχνότητα λαθών και μετεγχειρητικών επιπλοκών, την
αυξημένη θνητότητα χειρουργημένων ασθενών, την ανεπάρκεια στη στελέχωση, τη
χαμηλή ικανοποίηση των ασθενών και την προσφορά χαμηλής ποιότητας υπηρεσιών.
Η συστηματική μελέτη και καταγραφή της επαγγελματικής εξουθένωσης
βασίζεται στη χρησιμοποίηση τυποποιημένων ερωτηματολογίων. Στην πλειοψηφία των
μελετών, το φαινόμενο αξιολογείται με τη χρήση του ερωτηματολογίου καταγραφής
επαγγελματικής εξουθένωσης του Maslach (Maslach burnout inventory, MBI), που
μετράει τις τρεις χαρακτηριστικές διαστάσεις της επαγγελματικής εξουθένωσης, ή
με την κλίμακα επαγγελματικής εξουθένωσης για το προσωπικό υγείας (staff
burnout scale for health professionals, SBSHP), που μετράει τις ψυχολογικές εκδηλώσεις,
τις εκδηλώσεις συμπεριφοράς και τις οργανικές παραμέτρους του συνδρόμου. Μέσω αυτών, ο βαθμός της επαγγελματικής εξουθένωσης
αποτυπώνεται με βάση συγκεκριμένες κλίμακες μέτρησης ή συσχετίζεται με άλλες παραμέτρους,
όπως το εργασιακό άγχος και την εργασιακή ικανοποίηση, υποδεικνύοντας έμμεσα ή
άμεσα την επαγγελματική εξουθένωση.
Αίτια επαγγελματικής εξουθένωσης
Περιβαλλοντικοί παράγοντες. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν οι
παράγοντες που σχετίζονται με το περιβάλλον εργασίας του επαγγελματία, όπως η
ασάφεια του καθηκοντολογίου, ο υπερβολικός φόρτος εργασίας, το εξαντλητικό ωράριο,
η έλλειψη προσωπικού και η άκαμπτη και αυταρχική διοίκηση. Η έλλειψη ψυχολογικής
στήριξης των εργαζομένων (από τους άμεσους προϊστάμενους, τους συνεργάτες, ειδικούς φορείς ή τη διοίκηση της μονάδας υγείας), οι αυξημένες
απαιτήσεις των αρρώστων και των συγγενών τους, η συχνή έκθεση του επαγγελματία
στο θάνατο και οι υψηλοί ρυθμοί εργασίας, θεωρούνται καθοριστικοί παράγοντες
για την εμφάνιση του συνδρόμου. Επιπρόσθετα, αθροίζονται και οι ιδιαιτερότητες
του κάθε χώρου εργασίας: αυξημένες ανάγκες των ασθενών ορισμένων τμημάτων, όπως οι
ογκολογικές πτέρυγες, οι πτέρυγες με ασθενείς που πάσχουν από AIDS, τα ΤΕΠ και
οι μονάδες εντατικής θεραπείας (ΜΕΘ). Όλοι οι παράγοντες που σχετίζονται με τη
δομή και την οργάνωση του εργασιακού περιβάλλοντος καθώς και τα ιδιαίτερα
χαρακτηριστικά στους υγειονομικούς χώρους της ελληνικής πραγματικότητας παίζουν σημαντικό ρόλο
στην εμφάνιση του συνδρόμου.
Ατομικοί παράγοντες. Πρόκειται για παράγοντες που ανήκουν
και συσχετίζονται περισσότερο με τον επαγγελματία ως άτομο και ως
προσωπικότητα. Ο τρόπος χειρισμού του άγχους, το είδος των προσδοκιών που έχει από τον εργασιακό
του χώρο, η επάρκεια του μισθού, ακόμη και τα κίνητρα επιλογής του
συγκεκριμένου επαγγέλματος, εντάσσονται στην κατηγορία αυτή. Η ανθεκτικότητα που εμφανίζουν
ορισμένοι επαγγελματίες στο άγχος και η ικανότητα μετατροπής του σε πρόκληση, η
αυξημένη αίσθηση ελέγχου και η ύπαρξη γνωστής εμπειρίας και δυνατότητας
διαχείρισης του εργασιακού stress, αποτελούν προστατευτικούς παράγοντες για την
εμφάνιση της επαγγελματικής εξουθένωσης. Απεναντίας, οι φόβοι των επαγγελματιών
υγείας, είτε αυτοί που αναδύονται μέσα από την ίδια την ιατρική πράξη (φόβος
πρόκλησης πόνου, θεραπευτικής αποτυχίας, κατηγορίας κ.ά.), είτε αυτοί που λειτουργούν
σε ένα λιγότερο συνειδητό επίπεδο (φόβος θανάτου, αγνώστου, έκφρασης
συναισθημάτων κ.ά.), σε συνδυασμό με την έλλειψη εκπαίδευσης, που συχνά έχει το
ιατροφαρμακευτικό προσωπικό σε θέματα επικοινωνίας, δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο
την επικοινωνία με τους ασθενείς και προβληματίζει-πιέζει συναισθηματικά τους επαγγελματίες υγείας.
Μέτρα προφύλαξης και
αντιμετώπισης της επαγγελματικής εξουθένωσης
Οι παρεμβάσεις για τη στήριξη των επαγγελματιών υγείας και
την αποφυγή και αντιμετώπιση της επαγγελματικής εξουθένωσης εστιάζονται σε δύο
επίπεδα:
Παρεμβάσεις σε ατομικό επίπεδο. Οι παρεμβάσεις σε ατομικό
επίπεδο αναφέρονται στις προσπάθειες που μπορεί να κάνει ο ίδιος ο
επαγγελματίας:
• Έγκαιρη
αναγνώριση των συμπτωμάτων: Είναι σημαντικό για τον επαγγελματία να μην
αγνοήσει κάποιες ενδείξεις επαγγελματικής εξουθένωσης, όπως οργανικά ή ψυχοκοινωνικά συμπτώματα.
• Επανεκτίμηση
των προσωπικών στόχων και προσδοκιών: Η επανεκτίμηση των στόχων, των προσδοκιών
και των κινήτρων των επαγγελματιών βοηθάει στην αποφυγή του μόνιμου άγχους, στην αναγνώριση στοιχείων εγωισμού στα
πλαίσια της εργασίας, στην επίτευξη των στόχων και στην αύξηση της ικανοποίησης
από την εργασία, καθώς και στην καλύτερη εδραίωση του επαγγελματία στον
εργασιακό του χώρο.
•
Αναζήτηση υποστήριξης: Είναι πολύ σημαντική η αναζήτηση βοήθειας στα προβλήματά
του και υποστήριξης του επαγγελματία,
είτε από φίλους και συνεργάτες, είτε από επαγγελματίες ψυχικής υγείας. Είναι φανερό ότι η υποστήριξη
λειτουργεί θεραπευτικά μόνο για τα άτομα που την αποδέχονται, γι’ αυτό και
κρίνεται πολύ σημαντική η ίδια η αναγνώριση της ανάγκης βοήθειας του
επαγγελματία. Η στήριξη μειώνει το εργασιακό άγχος και τις πιθανότητες να νοσήσει
ο επαγγελματίας. Σημαντικό είναι να μην αποζητάται μόνο από ένα πρόσωπο, για
την αποφυγή εκτόνωσης συσσωρευμένου θυμού και άγχους προς μία μόνο κατεύθυνση, με όλες τις επιπτώσεις που αυτό
μπορεί να έχει. Για κάθε εργαζόμενο θα πρέπει να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο υποστηρικτικό δίκτυο στο χώρο της δουλειάς του, που να δίνει δυνατότητες έκφρασης,
υποστήριξης και αντιμετώπισης των επερχόμενων εργασιακών προβλημάτων.
•
Ενασχόληση με ενδιαφέροντα και δραστηριότητες εκτός εργασίας: Δίνει τη
δυνατότητα εκτόνωσης του επαγγελματία και συνήθως προάγει την επικοινωνία.
•
Προσωπική επιλογή της θέσης εργασίας: Αυξάνει την αίσθηση ελέγχου και την
αποφασιστικότητα του επαγγελματία.
• Επιλογή
νέας θέσης εργασίας.
Παρεμβάσεις σε οργανωτικό-διοικητικό επίπεδο. Αναφέρονται σε
ενέργειες, την ευθύνη των οποίων έχει η διοίκηση του νοσοκομείου ή μιας μονάδας
υγείας:
•
Δημιουργία ειδικών ομάδων Ballint, με στόχο την εκπαίδευση των επαγγελματιών
στην αναγνώριση των ψυχολογικών προβλημάτων με ψυχολογικές και σωματικές
εκφάνσεις, τη βελτίωση της επικοινωνίας με τον ασθενή και την κατανόηση της
σημασίας της συμπάθειας προς τους ασθενείς
• Οργάνωση
σεμιναρίων-ημερίδων και παροχή δυνατοτήτων συνεχιζόμενης εκπαίδευσης-επιμόρφωσης,
ειδικά σε θέματα αντιμετώπισης του εργασιακού stress
•
Δημιουργία ομάδων ψυχολογικής υποστήριξης, τόσο για τους επαγγελματίες, όσο και
για τους συγγενείς τους
• Προώθηση
των μεθόδων υποκίνησης των εργαζομένων
• Παροχή
δυνατοτήτων πολυμορφίας στο εργασιακό περιβάλλον
•
Περιοδική διενέργεια μελετών-εργασιών για το βαθμό της επαγγελματικής
εξουθένωσης των εργαζομένων της μονάδας και τους παράγοντες που την προκαλούν-
διατηρούν και προσπάθεια εξάλειψης των στρεσσογόνων αυτών
παραγόντων
•
Δημιουργία ειδικών τμημάτων και θέσεων εργασίας με εξειδικευμένο προσωπικό
(ψυχίατροι, ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί) για το συντονισμό και την επίλυση
προβλημάτων επαγγελματικής εξουθένωσης
• Επίταση
της προσοχής των φορέων για τα συμπτώματα του συνδρόμου, σε κάθε διοικητικό,
νοσηλευτικό και ιατρικό υπεύθυνο των τμημάτων
• Καλύτερη
οργάνωση του πλαισίου εργασίας, με σαφώς προσδιορισμένους ρόλους και
αρμοδιότητες
• Ατομική
και ομαδική εποπτεία των εργαζομένων
• Ενίσχυση
συναντήσεων των μελών του προσωπικού για τη βελτίωση των διαπροσωπικών τους
σχέσεων και της συνεργασίας τους.
Τα τελευταία χρόνια έχει διευρυνθεί το ενδιαφέρον των επαγγελματιών υγείας για το φαινόμενο του επαγγελματικού stress και της εξουθένωσης. Πολλοί αναγνωρίζουν την ύπαρξή του και πολλοί πλήττονται από αυτό. Επιτακτική κρίνεται η ανάγκη ορθολογικής αντιμετώπισής του στους χώρους
υγείας μέσα από οργανωμένες δομές και πλαίσια.
Ο επαγγελματίας υγείας καλείται να επιτελέσει το δικό του ρόλο· να αναγνωρίσει τις αδυναμίες και τα όριά του, προλαμβάνοντας ή αντιμετωπίζοντας εγκαίρως συμπτώματα εξουθένωσης, ώστε να μπορεί να προσφέρει φροντίδα σε άτομα που την έχουν ανάγκη, αλλά και η διοίκηση των
νοσοκομείων οφείλει να ενδιαφερθεί.
Βιβλιογραφία
1. ΑΝΤΩΝΙΟΥ Α, ΤΖΑΒΑΡΑ Χ. Ψυχοσωματική υγεία και εργασιακό
stress των εργαζομένων σε ελληνικά νοσοκομεία. Νέα Υγεία
2005, 47:8
2. ΣΙΟΥΡΟΥΝΗ Ε, ΘΕΟΔΩΡΟΥ Μ, ΧΟΝΔΡΟΣ Π. Διερεύνηση του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης στο νοσηλευτικό προσωπικό του Ψυχιατρικού
νοσοκομείου Τρίπολης. Επιθεώρηση Υγείας 2006, 17:31−35
3. ΚΑΡΥΔΑ Σ, ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ Π, ΓΙΟΒΑΝΗ Μ. Βαθμός ικανοποίησης νοσηλευτικού προσωπικού.
Επιθεώρηση Υγείας 2004, 15:23−28
4. ΣΤΑΥΡΟΥ Σ, ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ Φ. Επαγγελματική εξουθένωση του προσωπικού του ΕΚΑΒ και ικανοποίηση των διακομιζόμενων ασθενών. Επιθεώρηση Υγείας 2005, 16:11−25
5. ΚΑΔΑ Α. Τρόποι διαχείρισης του stress των επαγγελματιών υγείας στα δημόσια νοσοκομεία. Επιθεώρηση Υγείας 2005, 16:23−26
6. ΣΤΑΜΑΤΗ Α. Το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης: Μια πρόκληση για τον κόσμο της εργασίας. Ημερίδα, Αθήνα, 2004, Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εργασιακών Σχέσεων – European
Industrial Relations Observatory
7. ΜΑΡΚΟΥ Π. Η επαγγελματική εξουθένωση στο νοσηλευτικό προσωπικό των νοσοκομείων. Επιθεώρηση Υγείας 2005,16:21−25
8. ΤΙΤΟΜΙΧΛΑΚΗ Μ, ΚΑΦΕΤΖΑΚΗΣ Β, ΚΑΡΑΜΑΛΑΚΗ Μ, ΧΑΝΙΩΤΑΚΗΣΑ. Κόπωση επαγγελματιών υγείας. Ιατρικά Χρονικά 2006, 29:242−248
9. Αρδαβάνης Αλέξανδρος, Ρηγάτος Γεράσιμος, Επαγγελματική
Εξουθένωση (Burn out)
στην Άσκηση της Κλινικής Ογκολογίας, Ελληνική Ογκολογία 2004
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου