Αρχική

Πέμπτη, 15 Μαρτίου 2012

Γιόγκα και Εγκυμοσύνη


Για τις περισσότερες γυναίκες η εγκυμοσύνη είναι μια περίοδος αναμονής, γεμάτη αβεβαιότητα και ανασφάλειες.
Στην πραγματικότητα όμως αποτελεί μια ιδιαίτερη κατάσταση μέσω της οποίας η γυναίκα μπορεί να μεταμορφωθεί και να ωριμάσει.
Η πανάρχαια φιλοσοφία της γιόγκα είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο στα χέρια της εγκύου για να πετύχει αυτόν τον στόχο. Απομονώνοντας το κομμάτι των ασκήσεων (ΑSANA) και χρησιμοποιώντας συγκεκριμένες αναπνευστικές τεχνικές, η εγκυμοσύνη και ο τοκετός γίνονται ένα ευχάριστο βίωμα τόσο για το ζευγάρι όσο και για το έμβρυο.
Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο το πόσο σημαντική είναι η σωστή αναπνοή για την σωστή λειτουργία του οργανισμού. Με την εξάσκηση των στάσεων και των αναπνοών επιτυγχάνεται καλύτερη οξυγόνωση των κυττάρων και ρυθμίζεται η ροή του αίματος στους ιστούς και τα όργανα. Είναι πολύ σημαντικό ο οργανισμός της εγκύου να διατηρείται σε καλή κατάσταση, γιατί μόνο έτσι εξασφαλίζεται και η υγεία του εμβρύου.
Επίσης είναι γνωστό το πόσο πολύ αλλάζει το βάρος και η στάση του σώματος κατά την εγκυμοσύνη. Με την γιόγκα οι γυναίκες εκπαιδεύονται στο πώς να διατηρούν ευθυγραμμισμένο το σώμα τους και στο πώς να κινούνται στην καθημερινότητά τους παρέχοντας ασφάλεια στον εαυτό τους και στο μωρό. Συνειδητοποιούν τις αλλαγές στο βάρος τους και μαθαίνουν να αγαπούν την καινούρια τους εμφάνιση αποβάλλοντας τα αρνητικά συναισθήματα για την εικόνα τους.
Ταυτόχρονα, η γιόγκα προσφέρει μια ήπια και ακίνδυνη άσκηση στο σώμα, όταν γίνεται υπό την καθοδήγηση έμπειρου δασκάλου. Οι διάφορες στάσεις βοηθούν το σώμα να διώξει όλα τα μπλοκαρίσματα που εκδηλώνουν τις μυαλγίες, τις κράμπες, τους πόνους στις αρθρώσεις, κ.α. Επίσης, βοηθούν την πύελο να προσαρμοστεί στην αύξηση της μήτρας και στην ανάπτυξη του εμβρύου, διευρύνοντας τον χώρο και διευκολύνοντας την κάθοδό του, άρα και την έναρξη του τοκετού. Οι αναπνευστικές τεχνικές συμπληρώνουν την άσκηση αφήνοντας τους μυς να χαλαρώνουν και το σώμα να γίνεται πιο ευλύγιστο, ένα απαραίτητο όπλο για τον τοκετό.
Τέλος, πολύ σημαντική είναι η επίδραση της γιόγκα σε ψυχοσυναισθηματικό και ενεργειακό επίπεδο. Στην εγκυμοσύνη είναι έντονη η αίσθηση του διαχωρισμού της ψυχής, του νου και του σώματος. Δημιουργούνται τάσεις μελαγχολίας ή υπερδιέγερσης, εμφανίζονται φοβίες, άγχη και συναισθήματα ανασφάλειας. Η γιόγκα φέρνει αρμονία σε όλα αυτά, καθώς εξισορροπεί την έκκριση των ορμονών, αλλά και την ενέργεια της εγκύου. Η γυναίκα εκπαιδεύεται στο πώς να ηρεμεί τον νου και να χαλαρώνει, αντικαθιστώντας τις δυσάρεστες σκέψεις με ευχάριστα συναισθήματα και οραματισμούς. Η θετική προβολή και η απομάκρυνση στρεσογόνων ερεθισμάτων, ελαχιστοποιεί τις αϋπνίες, τους πονοκεφάλους και την ευερεθιστικότητα. Όσο πιο ήρεμη είναι η μέλλουσα μητέρα στην εγκυμοσύνη, τόσο πιο ήρεμο είναι το έμβρυο αλλά και το μελλοντικό νεογνό.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η άσκηση της γιόγκα στην εγκυμοσύνη δεν εγγυάται έναν φυσιολογικό τοκετό. Στόχος της προγεννητικής γιόγκα είναι να βιώσει η γυναίκα την εγκυμοσύνη της ευχάριστα και να μειώσει τα ενοχλήματα στο σωματικό και στο νοητικό-συναισθηματικό επίπεδο. Έτσι, γυναίκες που έχουν στο παρελθόν υποβληθεί σε καισαρική τομή ή εξωσωματικές και δίδυμες κυήσεις, μπορούν να γυμναστούν, με την προϋπόθεση ότι ο δάσκαλος της γιόγκα είναι έμπειρος και γνώστης της φυσιολογίας της εγκυμοσύνης. Το ιδανικό αποτέλεσμα για όλους είναι να γεννηθεί ένα υγιές μωρό και η μητέρα να βιώσει τόσο την εγκυμοσύνη όσο και την γέννηση του μωρού της ως ένα ευχάριστο γεγονός. Με μια ενεργή στάση σε όλη την διαδικασία η γυναίκα νιώθει πιο δυνατή και πιο σοφή να περάσει στον επόμενο ρόλο της, τον ρόλο της μητέρας.
Συνεχίζοντας τη γιόγκα και μετά τον τοκετό η μαμά δυναμώνει τη σπονδυλική της στήλη, την κοιλιά και τη μέση της, διεγείρει τους αδένες στην έκκριση προλακτίνης που αυξάνει την παραγωγή γάλακτος, βελτιώνει την αντοχή και την ευλυγισία της, διώχνει την κούραση και το άγχος, τονώνει το νευρικό σύστημα και αναζωογονεί όλο της το σώμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου